De strijd om Westminster

Het gedicht Westminster verscheen in Votes for Women van 9 september 1914.

In dit jaar wordt de suffragette Emeline Pankhurst opnieuw gearresteerd in Londen, net voor de Eerste Wereldoorlog uitbreekt. In hetzelfde jaar vernielt de Canadeese suffragette Mary Richardson het schilderij Venus voor de spiegel van Velázquez. Op 4 augustus verklaart Groot-Brittanië de oorlog aan Duitsland. Vanaf dat moment verdwijnt de strijd voor vrouwenstemrecht meer en meer naar de achtergrond en komt Europa in een oorlogssituatie terecht. Hoewel in de retoriek de klemtoon ligt op de mannen die vechten aan het front komen vrouwen ook in het nieuws. Ze werken niet alleen als verpleegsters maar ook bij de brandweer, maken protheses in het hospitaal, werken in de fabrieken en zorgen ervoor dat het land blijft draaien. 

 

In augustus 1914  verklaart Groot-Brittanië de oorlog aan Duitsland. De oorlog komt nu heel dichtbij. Emeline Pankhurst verklaarde meteen na het uitbreken van de oorlog al dat het vrouwenkiesrecht ondergeschikt was aan het 'German Peril'. Niet alle suffragettes dachten daar hetzelfde over. Zij vinden dat er bij de nieuwe rollen voor vrouwen ook stemrecht hoort. In die moeilijke tijd, heen en weer geslingerd tussen steun voor de soldaten aan het front en de eis voor stemrecht, publiceert Dollie Radford het gedicht 'Westminster'.

 

Waarom is dit gedicht zo bijzonder?

Klik op het gedicht hierboven en sluit je ogen. Welke woorden die rechtstreeks naar de oorlog verwijzen hoor je? 

Heb jij deze woorden in het gedicht gehoord? 

 

Klik  op het nummer van Votes for Women. Het gedicht staat op bladzijde 5. Wat valt je op als je naar de layout kijkt? Van wie is het artikel op deze bladzijde? 

 

De oorlog in België

Het artikel is van Mabel Stobart

Mabel beschrijft in haar getuigenis hoe ze België doorkruist en via een omweg langs Venlo terug naar Groot-Brittanië moet omwille van de oorlog. Ze was van plan om een hospitaal op te richten in Brussel maar werd tegengehouden door de Duitse bezetters. 

In 1913 had Mabel Stobart zich kandidaat gesteld als vertegenwoordiger van het kiesdistrict Westminster in de Londense gemeenteraad. Ze werd derde met 1999 stemmen. 

Het is geen toeval dat het artikel van Mabel Stobart en het gedicht Westminster op dezelfde pagina staan. De titel verwijst immers naar de strijd van Stobart. Ze was een bekende suffragette die opkwam voor vrouwenrechten en ook politiek actief was. 

 

Je kan het gedicht niet los zien van de politieke context en de maatschappelijke realiteit van 1913 en 1914. Er ontstaat een dialoog tussen het artikel en het gedicht, het gedicht lijkt op te gaan in de tekst en versterkt het betoog van Stobart. Dat geldt niet alleen voor deze bladzijde in het tijdschrift. Tussen de artikels 'The Atrocities of War' en 'The Atrocities of Peace' zijn ook wat parallellen te trekken. Een tijdschrift is immers een unieke publicatie, een genre apart met specifieke kenmerken.